Az e-kereskedelem térhódításának sarkallatos pontja volt a mérhetőség (measureability) megjelenése. A Wikipedia szócikke szerint az internetes látogatottság mérésben először a webstatisztika elnevezés honosodott meg. Amióta léteznek honlapok, valamiféle mérési lehetőségre mindig is volt igény. Az első kezdetleges webstatisztikák képesek voltak megszámolni, hogy hányszor nézték meg honlapunkat látogatóink. Ezt esetleg napi, heti vagy éves összesítésben is le lehetett kérdezni. Később egyre több funkcióval kiegészültek ezek a statisztikai alkalmazások.
A köznyelv még ma is egymás szinonímáiként használja a webstatisztika és webanalitika kifejezést. A webanalitika tulajdonképpen egy olyan professzionális webstatisztika, amely a puszta mérőszámok riportolásán kívül sokkal mélyebb és testre szabottabb elemzésekhez is tud információt nyújtani. Egy profi webanalitikai megoldás megmutatja, hogy az egyes mérőszámok között milyen összefüggések vannak és a legapróbb részletek is elemezhetővé válnak.
Andrew Edwards E-commerce Times-on megjelent írása szerint az e-kereskedelem a 90-es években történő megjelenése után egy ideig ugyan fennmaradt volna a mérhetőség lehetősége nélkül is, azonban a hagyományos kereskedelmi csatornák mellett minden bizonnyal tiszavirág életű lett volna.
Az e-kereskedelem sikere tehát egyrészt a költséghatékonyságában rejlik (azaz viszonylag alacsony költségű értékesítési csatornát jelent a cégeknek). Másrészt pedig, ami rendkívül hangsúlyos, hogy a vásárlók nyomonkövetése, viselkedésének, vásárlási preferenciáinak elérése is könnyedén kivitelezhető.
Andrew Edwards a következő cikkjében részleteibe menve elemzi a webanalitika fontosságát:
http://www.ecommercetimes.com/story/67613.html